A YOUTH2YOUTH TÁRSADALMI
INNOVÁCIÓS VERSENY ÜZENŐFALA...

Amerikából jöttem, híres mesterségem címere….

Olvasmány 2015.10.19

…TI, azaz társadalmi innovátor. A Ped4U csapata április 25-én nyerte meg a Youth2Youth társadalmi innovációs verseny döntőjét, és egészen szeptember 14-ig kellett várnia arra, hogy elindulhasson a csapat az Egyesült Államokba. Anikó, Brigi és Juli beszámolóját olvashatjátok.

 

Szeptember 14-25 között lehetőséget kaptunk rá, hogy ellátogassunk a University of North Carolina Chapel Hill-i kampuszára, illetve mélyebben megismerhessük az egyetem Campus Y nevet viselő, társadalmi igazságossággal foglalkozó programját. Az első napok természetesen tele voltak olyan élményekkel, amelyek kevésbé szorosan köthetőek utunk céljához (így például a bonyolult reptéri átszállások, a meglepő ételek, a gyönyörű szállásunk, vagy a túlzott légkondícionálás). Mindezek mellett viszont hála szállásadónknak és támogatónknak, Richard Harillnek, számos meetingen, workshopon, konferencián, kiállításon és egyéb programon vehettünk részt. Mindegyik fókuszában egy terület különböző nézőpontból történő mélyebb megismerése állt: a társadalmi vállalkozásoké, és társadalmi innovációké.

 

Legelsőként említeném azokat az önkéntes tevékenységeket, amelyeket a hallgatók végeznek. Érdekes tanulság volt a számunkra, hogy ebben a kultúrában az önkéntes tevékenység végzése nem csak elfogadott, általános tanulási mód, hanem egyenesen az egyik legtámogatottabb tevékenység az egyetem részéről. A Campus Y rengeteg hallgató egyéni munkáját és preferenciáját fogja össze, a közvetlen társadalmi környezet javítása, és az ezen keresztüli hatékonyabb tanulás érdekében. Számunkra felemelő és szokatlan felfedezés volt, hogy az önkéntesség egy ennyire hatékony, és hazánkban többnyire kiaknázatlan lehetőség, illetve nagyban hozzájárult ahhoz, hogy saját projektünkön, a Tabuvadászon hatékonyabban tudjunk dolgozni, beépítve ezt az új hozzáállást.

 

A Campus Y, és azon belül is a Cube nevű program megdöbbentő mennyiségű szakértelmet, támogatást és lehetőséget kínál fel a diákjainak, ebbe kóstolhattunk bele mi is. A Cube egy két éves program, ahová kész ötlettel pályázhatnak a hallgatók – aki bekerül, két éven át részesül támogatásban, mind szakmai mind anyagi értelemben, hogy vállalkozását életre kelthesse. A társadalmi vállalkozások itt jó helyre kerülnek: találkoztunk olyan hallgatókkal, akik az egyetemek által már nem használható, de középiskoláknak még tökéletes laborfelszereléseket gyűjtik össze, hogy olyan hátrányos helyzetű térségekbe juttassák el, ahol az iskoláknak nincs pénze ilyen felszerelésre. Mi magunk is kipróbáltuk a coachingot; Mathilda segítségével újra átvettük tervünk alapjait, a legfontosabb kérdéseket, és hatékony struktúrát kaptunk ahhoz, hogy a továbbiakban hogyan monitorozzuk saját feljődésünket. Ezen kívül a hétvégi workshopok, így például a story board tervezés megtanulása segítettek minket, hogy felvegyük az amerikai lendületet és lelkesedést.

 

Egyik legfontosabb tanulság számunkra, hogy a Campus Y egy fizikai tér is: ahová egy csapat bármikor leülhet, hogy együtt dolgozzon, finomítsa a projektjeit, vagy egyéni munkájában haladjon előre. A motiváló, hatékony környezet minket is megragadott – hamar ott találtuk magunkat az egyik box-ban, laptoppal és jegyzetfüzettel.

 

Végül fontos kiemelnünk azoknak a szakembereknek a jelenlétét, akikkel Richard összekötött minket. Részben a közös együttműködés miatt, ami például az IBM gamification szakértőjével létrejött – részben pedig azok miatt a vállalkozások, programok miatt, akiknek a munkáján és történetén keresztül sokat tanulhattunk arról, milyen nehézségek és jó pillanatok jelennek meg egy társadalmi vállalkozás életében. Persze az amerikai mentalitás itt is közre játszott: lelkesedésük a vállalkozások iránt, és magabiztosságuk minket is megragadott. A mi első nehézségünket az jelenti, hogy hazaérve képesek legyünk megtartani mindezt, és innen tovább lépni.

 

Anikó, Brigi  & Juli