A YOUTH2YOUTH TÁRSADALMI
INNOVÁCIÓS VERSENY ÜZENŐFALA...

Szájbarágó, avagy a plakátokról röviden

Ötletbank 2015.04.14

A döntő második napja egy plakát szekcióval kezdődik, ahol a csapatoknak be kell mutatniuk egy általuk készített plakáton keresztül a megoldási terveiket. Ebben a cikkben ehhez adunk segítséget a leggyakrabban felmerülő kérdéseken keresztül.

 

 Miért kell plakátot készíteni? 

A döntő második napja egy nyitott rendezvény, ahová sokakat meghívtunk. Ezen a napon már csak 4 csapat marad versenyben, így felmerül a kérdés, hogyan fogja a közönség megismerni annak a 13 másik csapat ötletét, aki az előző napon nem jutott tovább? Erre ad megoldást a plakát szekció, ehhez pedig kellenek a plakátok!

 

 Ezek szerint a plakáton a megoldási terv reklámja kell szerepeljen? 

Nem! A plakátnak ugyan úgy a megoldási tervet kell bemutatnia, mint a prezentációnak, tehát annál mindenképp több információnak kell rajta lennie, mint egy reklámon. Éppen ezért a plakátnak akkor is érthetően be kell tudnia mutatni a csapat tervét, ha nem álltok mellette.

 

 Milyen kérdésekre kell akkor válaszolnia a plakátnak? 

Az a legegyszerűbb, ha ugyan azokra, amelyekre a prezentációtok is. Tehát:

– Mely célcsoport milyen problémájára igyekszik választ találni a csoport? Mit lehet tudni erről a célcsoportról?

– Mi a megoldás lényege? Mi ez?

– Milyen meglévő jó gyakorlatokat ismertek és ezek miért támasztják alá a tervetek létjogosultságát? Miben különbözik ezektől a ti megoldásotok?

– Hogyan fogja megoldani a terv a problémát? Hogyan hat ki a célcsoport életére?

– Hogyan fogja a csapat a célcsoportját elérni, bevonni, eljuttatni hozzá a terméket vagy szolgáltatást?

– Mennyi forrásra van szüksége a csapatnak, és ezeket honnan tervezi előteremteni?

– Kik alkotják a csapatot és miért vagytok alkalmasak a terv megvalósítására?

 

 De akkor most ennek tele kell lennie szöveggel? 

Az biztos, hogy csak képekkel ezekre a kérdésekre nem lehet választ adni, ez azonban nem jelenti azt sem, hogy a plakátnak unalmasnak kell lennie vagy nélkülöznie kellene a vizuális elemeket. Érdemes a szöveges részt a lehetséges minimálisra szorítani (tudjátok, tökéletes az, amiből már nem lehet elvenni), a megértést pedig képekkel, vizuális elemekkel segíteni. Ezzel kapcsolatosan tudom ajánlani Brandy Agerback és Doug Neill honlapját, ahol elég jó ötleteket találtok, hogyan lehet a szöveget a képi világgal összhangba hozni.

 

 Ezek szerint a plakátot magunknak kell rajzolnunk? 

Egyáltalán nem. A plakátot készíthetitek számítógéppel is, akár Powerpointtal, Keynote-tal vagy bármilyen más programmal, a kész plakátot pedig a kívánt méretben kinyomtatjátok.

 

 Hasznos oldalak 

Piktochart – egy gyors regisztrációt követően ingyenes template-ekhez férünk hozzá, amelyekből inforgrafikákat, prezentációs posztereket készíthetünk. Ezek lementhetőek képként és pdfként is. Főleg grafikonok, ábrák, ikonok készítéséhez tudom ajánlani.

 

Infogr.am – szintén egy ingyenes alkalmazás, amellyel elsősorban grafikonokat, infógrafikákat, chartokat lehet készíteni. Az ingyenes szolgáltatások regisztrációt követően állnak a rendelkezésünkre.

 

postersession.com – Nem a világ legszebb és legkreatívabb poszterei, viszont a sablonjaik jól strukturáltak, amelyek vizuális megjelenítését még lehet szabadon alakítani. (Sőt, ajánlott!) A letöltésükhöz pedig regisztrálni sem kell.

 

iconfinder.com – ingyenes és fizetős ikongyűjtemény.

 

Canva – ezen az oldalon nemcsak honlapot, hanem posztert is tervezhettek. Bár bizonyos szolgáltatások, ikonok és sablonok csak előfizetők számára ingyenesek, azért a díjmentes szekcióból is bőven tudunk mit választani. Bár alapelvük az egyszerűség, azért készíthetünk informatív posztereket is. Az elkészült műveket pedig képként és pdfként is lementhetjük.

 

– Lacus –